flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Порядок звернення до суду в порядку адміністративного судочинства

 

Юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку з здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв'язку публічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму.
Адміністративні суди розглядають публічно-правові спори, зокрема:
- спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень ( нормативно- правових акті чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності;
- спори з приводу прийняття громадянина на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби;
- спори між суб'єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень;
- спори, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів;
- спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцієї та Законами України;
 - спори щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом.
Які справи розглядають місцеві загальні суди як адміністративні суди?
            Місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні:
1) адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган чи посадова особа місцевого самоврядування, посадова чи службова особа органу місцевого самоврядування, крім тих, які підсудні окружним адміністративним судам;
 
2) усі адміністративні справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності;
 

3) усі адміністративні справи щодо спорів фізичних осіб з суб'єктами владних повноважень з приводу обчислення, усі адміністративні справи щодо спорів фізичних осіб з суб'єктами владних повноважень з приводу обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних   виплат   непрацездатним   громадянам,    виплат    за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг;

4) адміністративні   справи  з   приводу рішень, дій чи бездіяльності   державного виконавця чи іншої посадової  особи державної виконавчої служби щодо  виконання ними рішень судів у справах, передбачених пунктами 1-4 частини першої цієї статті;

5) адміністративні справи щодо примусового повернення в країну походження або третю країну та примусового видворення іноземців та осіб без громадянства за межі території України

Чи існують строки звернення до адміністративного суду і, якщо існують, то які саме?

Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна булла дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Хто і що повинен доказувати в адміністративному суді,беручи участь у справі, що в ньому розглядається?
Звертаючись до суду сторони повинні подати докази на підтвердження обставин, на які вони посилаються, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
В адміністративному судочинстві існує виняток. Зокрема, існує презумпція винуватості органів влади чи місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб, інших суб’єктів при здійсненні ними владних повноважень. Вона полягає у тому, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Тобто, в таких справах відповідач (орган державної влади чи місцевого самоврядування, їх службова чи посадова особа) є винним, доки не доведе протилежного.
Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Обов‘язок щодо доказування не є безмежним. Зокрема, існують обставини, які не підлягають доказуванню. Це:
1)обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини; 2) обставини, визнані судом загальновідомими, не потрібно доказувати;
3) обставини, які визнаються сторонами, можуть не доказуватися перед судом, якщо проти цього не заперечують сторони і в суду не виникає сумніву щодо достовірності цих
обставин та добровільності їх визнання;
4) вирок суду в кримінальній справі або постанова суду у справі про адміністративний проступок, які набрали законної сили, є обов’язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, щодо якої
ухвалений вирок або постанова суду, лише в питаннях, чи мало місце діяння та чи вчинене воно цією особою. 
В яких випадках до суду подається адміністративний позов?
Особа має право подати до адміністративного суду адміністративний позов, якщо вважає, що порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин. Крім того, суб’єкт владних повноважень (орган державної влади чи місцевого самоврядування, службова чи посадова особа, наділені законом певними владними повноваженнями) мають право звернутися до адміністративного суду у випадках, встановлених законом.
Як правильно написати та подати адміністративний позов до суду?
Адміністративний позов подається до адміністративного суду у формі письмової позовної заяви особисто позивачем або його представником.
У позовній заяві має бути зазначено:
– найменування адміністративного суду, до якого подається позовна заява;
– ім’я (найменування) позивача, поштова адреса, а також номер засобу зв’язку, адреса електронної пошти, якщо такі є;
– ім’я (найменування) відповідача, посада і місце служби посадової чи службової особи, поштова адреса, а також номер засобу зв’язку, адреса електронної пошти, якщо такі відомі;
– зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги;
– у разі необхідності – клопотання про звільнення від сплати судового збору; про звільнення від оплати правової допомоги і забезпечення надання правової допомоги, якщо відповідний орган відмовив особі у забезпеченні правової допомоги; про призначення судової експертизи; про витребування доказів; про виклик свідків тощо;
– перелік документів та інших матеріалів, що додаються.
До позовної заяви додаються її копії та копії всіх документів, що приєднуються до неї, відповідно до кількості відповідачів, документ про сплату судового збору, крім випадків, коли його не належить сплачувати.
Адміністративний позов може містити вимоги про:
– скасування або визнання нечинним рішення відповідача - суб’єкта владних повноважень повністю чи окремих його положень;
– зобов’язання відповідача - суб’єкта владних повноважень прийняти рішення або вчинити певні дії;
– зобов’язання відповідача - суб’єкта владних повноважень утриматися від вчинення певних дій;
– стягнення з відповідача  - суб’єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, завданої його незаконним рішенням, дією або бездіяльністю;
– виконання зупиненої чи не вчиненої дії;
– встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб’єкта владних повноважень.
Проте позовна заява може містити, крім вказаних вимог, й інші вимоги на захист прав, свобод чи інтересів у сфері публічно- правових відносин.
Позовна заява подається до канцелярії суду на протязі робочого часу.