ШАНОВНІ ГРОМАДЯНИ !
Відповідно до ч.2 ст. 14 Закону України "Про місцеві вибори", чергові місцеві вибори проводяться одночасно на всій території України в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень рад, голів, старост, обраних на попередніх чергових місцевих виборах. Рішення про проведення чергових виборів депутатів обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, старост приймається Верховною Радою України.
Постановою Верховної Ради України від 17 липня 2015 року № 645-VIII "Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2015 році" на неділю, 25 жовтня 2015 року призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів усіх місцевих рад та усіх сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, а також депутатів усіх місцевих рад та усіх сільських, селищних, міських голів в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, які знаходяться на територіях, визначених відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17 березня 2015 року № 252-VIII "Про визначення окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей, в яких запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування" і які визнано тимчасово окупованими територіями відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17 березня 2015 року № 254-VIII "Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями").
Центральна виборча комісія, відповідно до абз. 1, 2 ч.7 ст. 15 Закону, ухвалила постанову № 209 від 29 серпня 2015 року «Про початок виборчого процесу чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року», згідно якоївиборчий процес в Україні розпочався 5 вересня 2015 року. Текст відповідного документу було розміщено на сайті ЦВК та опубліковано в офіційному виданні Верховної Ради України "Голос України" № 160 від 1 вересня 2015 р.
Перелік районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад Донецької та Луганської областей, чергові вибори депутатів яких та відповідних сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2015 року не призначено згідно з пунктом 3 Постанови Верховної Ради України від 17 липня 2015 року № 645-VIII "Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2015 році", наведено у додатках до постанов Центральної виборчої комісії від 28 серпня 2015 року № 189 "Про перелік районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад Донецької області, чергові вибори депутатів яких та відповідних сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2015 року не призначено" та № 190 "Про перелік районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад Луганської області, чергові вибори депутатів яких та відповідних сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2015 року не призначено".
Питання, пов’язані із проведенням чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів регулюються відповідно до Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України, Закону України від 14 липня 2015 року№ 595-VIII «Про місцеві вибори» в редакції Закону від 4 вересня 2015 року № 676-VIII, Закон України від 30 червня 2004 року № 1932-IV «Про Центральну виборчу комісію» в редакції Закону від 27 березня 2014 року № 1170-VII, Закон України від 22 лютого 2007 року № 698-V «Про Державний реєстр виборців» у редакції Закону від 13 травня 2014 року № 1262-VII, Закон України від 11 грудня 2003 року № 1382-IV «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», Закон України від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» в редакції Закону від 5 березня 2015 року № 245-VIII та міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надано Верховною Радою України. Окрім того, 15 квітня 2014 року Верховна Рада України прийняла Закон України № 1207-VII «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» в редакції Закону від 12 лютого 2015 року № 189-VIII, яким визнано території Автономної Республіки Крим і міста Севастополя тимчасово окупованими.
Статтею 71 Конституції України передбачено, що вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення. Позбавлення цього права є суттєвим порушенням конституційних прав громадян на участь у формуванні державних органів влади.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 Закону України «Про місцеві вибори", вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад проводяться за пропорційною виборчою системою в багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками місцевих організацій політичних партій із закріпленням кандидатів за територіальними виборчими округами, на які поділяється багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, району в місті, територією міста згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм або територією утвореної відповідно доЗакону України "Про добровільне об’єднання територіальних громад" об’єднаної міської територіальної громади (далі - територія об’єднаної територіальної міської громади).
Відповідно до ч. 5 ст. 2 Закону України «Про місцеві вибори", вибори сільського, селищного, міського (міст, кількість виборців у яких є меншою ніж 90 тисяч) голови проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі, до якого входить територія відповідного села (кількох сіл, жителі яких добровільно об’єдналися у сільську громаду), селища, територія об’єднаної сільської, селищної громади (далі - територія села, селища), територія міста.
Відповідно до ст.ст.3, 4, 5, 6, 7, 8 Закону України «Про місцеві вибори», право голосу на виборах депутатів обласної ради мають громадяни України, які на день їх проведення досягли вісімнадцяти років та які не визнані судом недієздатними, проживають на території відповідних районів, міст обласного значення, що входять до складу цієї області в межах відповідного територіального виборчого округу.
Право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, виборах сільського, селищного, міського голови мають громадяни України, які на день їх проведення досягли вісімнадцяти років та які не визнані судом недієздатними, належать до відповідної територіальної громади та проживають в межах відповідного виборчого округу.
Громадяни України, які мають право голосу на відповідних місцевих виборах, є виборцями. Кожен виборець на відповідних місцевих виборах має один голос, який може використати тільки на одній виборчій дільниці, де він включений до списку виборців. Підставою реалізації виборцем свого права голосу на виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці. Належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначається його зареєстрованим місцем проживання – виборчою адресою.
Відповідно до ст. 8Закону про Державний реєстр виборців, виборчою адресою виборця є адреса його житла або місця перебування виборця чи інша адреса, що замінює адресу житла виборця, яка є підставою для віднесення виборця до відповідної виборчої дільниці. Виборча адреса виборця визначається за зареєстрованим місцем проживання та адресою житла виборця відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні".
Згідно із положенням ч.3 ст.30 Закону України «Про місцеві вибори», виборець, який на день виборів перебуває за межами населеного пункту, в якому він проживає, участі у місцевих виборах не бере (окрім випадків, коли виборець, включений до списку виборців на спеціальній ВД) та положення ч. 3 ст. 7 Закону України "Про Державний реєстр виборців" (тимчасова зміна місця голосування)на місцевих виборах не застосовується.
Відповідно до ч.7 ст. 3 Закону, військовослужбовці строкової служби, громадяни України, які проживають за кордоном, а також особи, визнані судом недієздатними, та громадяни України, які за вироком суду перебувають у місцях позбавлення волі, вважаються такими, що не належать до жодної територіальної громади та не мають права голосу на місцевих виборах.
Документом, який посвідчує особу, підтверджує громадянство та засвідчує місце проживання виборця на місцевих виборах, є:
1) паспорт громадянина України;
2) тимчасове посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України).
Відповідно до ст..30 Закону України «Про місцеві вибори" органи ведення Державного реєстру виборців складають попередні списки виборців для звичайних виборчих дільниць відповідно до Закону України "Про Державний реєстр виборців", а також виготовляють іменні запрошення. Попередній список виборців для кожної звичайної виборчої дільниці виготовляється в одному примірнику.
Не пізніш як за 13 днів до дня голосування орган ведення Державного реєстру виборців у приміщенні, в якому він розташований, передає попередній список виборців на паперовому носії відповідній дільничній виборчій комісії та виготовлені іменні запрошення.
Від імені дільничної виборчої комісії попередній список виборців отримують не менше трьох членів цієї комісії - представників різних суб’єктів подання, уповноважених на це її рішенням, одним з яких повинен бути голова комісії, а в разі неможливості - заступник голови або секретар комісії.
Про передачу попереднього списку виборців складається акт заформою, встановленою Центральною виборчою комісією, у двох примірниках. Один примірник акта зберігається в органі ведення Державного реєстру виборців, інший - у дільничній виборчій комісії.
Порядок ознайомлення виборців із попереднім списком виборців на звичайній виборчій дільниці та усунення неправильностей у списку виборців регулюється ст. 31 Закону України «Про місцеві вибори", відповідно до якої:
1. Дільнична виборча комісія звичайної виборчої дільниці наступного дня після отримання попереднього списку виборців надає його для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії.
2. Дільнична виборча комісія звичайної виборчої дільниці не пізніш як за 10 днів до дня виборів надсилає або доставляє в інший спосіб кожному виборцю іменне запрошення, яким повідомляє про включення його до попереднього списку виборців відповідної виборчої дільниці, назви всіх місцевих виборів, у яких йому пропонується голосувати, адресу дільничної виборчої комісії, її номер телефону і розпорядок роботи, а також про час і місце голосування. Виборцям, стосовно яких у списку виборців є відмітка про постійну нездатність пересуватися самостійно, одночасно повідомляється, що їм буде надана можливість проголосувати за місцем перебування.
3. Виборець має право ознайомитися зі списком виборців у приміщенні виборчої комісії та перевірити правильність внесених відомостей.
Виборець має право звернутися із заявою до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців чи суду за місцем знаходження виборчої дільниці щодо уточнення попереднього списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися.
Заява може бути подана не пізніш, як за п'ять днів до дня голосування і розглядається виборчою комісією протягом одного дня. Заява, подана після зазначеного строку, залишається без розгляду.
За результатом розгляду заяви виборча комісія приймає рішення про передачу такої заяви до органу ведення Державного реєстру виборців. Рішення виборчої комісії невідкладно разом із заявою виборця та доданими до неї документами (копіями документів) направляється до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців і не пізніше наступного дня після дня його прийняття видається особі, яка подала заяву, а також надсилається особі, якої дане рішення стосується (якщо така особа не є особою, яка подала заяву).
Відповідно до ч. 8, 9 ст. 31 Закону України «Про місцеві вибори» позовна заява про уточнення попереднього списку виборців може бути подана до суду в порядку, встановленому
Кодексом адміністративного судочинства України(надалі - КАС України). Частиною 2 статті 173 КАС України визначено територіальну підсудність таких справ, зокрема встановлено, що адміністративні справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд (
Новокаховський міський суд Херсонської області) як адміністративний суд за місцезнаходженням відповідної комісії.
Відповідно до ч.3 ст.173 КАС України позовна заява щодо уточнення списків виборців може бути подано до суду не пізніше, як за 2 дні до дня голосування, без сплати судового збору. Відповідачами необхідно зазначати орган ведення Державного реєстру виборців та дільничну виборчу комісію. При розгляді даного адміністративного позову суд звертається до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців із запитом щодо уточнення відомостей про виборця.
Відповідно до частини 4 ст. 173 КАС України суди розглядають такі категорії справ у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше як за два дні до дня голосування (до «24» години «00» хвилин 22 жовтня 2015 року), а якщо позовна заява надійшла за два дні до голосування, - невідкладно.
Відповідно до вимог ч.5 ст.179 КАС України, позовна заява у спорах, пов’язаних із виборчим процесом, залишається без розгляду, якщо позивач пропустив строк звернення до суду. Також, ч.1 ст.155 КАС України передбачено підстави, згідно яких суд своєю ухвалою залишає позовні заяви без розгляду. Однак суди повинні враховувати, що під час розгляду спорів, пов’язаних із виборчим процесом, положення п.4 ч.1 ст.155 КАС України не застосовуються, оскільки за правилами ст.ст. 172-175 КАС України неприбуття в судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені, не перешкоджає судовому розгляду цих спорів.
Рішення суду про внесення змін до списку виборців не пізніш як за п’ять днів до дня голосування подається виборцем до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців або до відповідної дільничної виборчої комісії для негайного направлення до такого органу, а пізніше цього строку - до дільничної виборчої комісії.
Відповідний орган ведення Державного реєстру виборців вносить відповідні зміни до персональних даних у Державному реєстрі виборців у порядку, визначеномуЗаконом України"Про Державний реєстр виборців".
Відповідно до ст. 33 Закону України "Про місцеві вибори", зміни та уточнення до уточненого списку виборців вносить голова або заступник голови та секретар дільничної виборчої комісії на підставі рішення суду, повідомлень органу ведення Державного реєстру виборців щодо усунення кратного включення виборця у списку виборців на цій виборчій дільниці. Такі зміни можуть бути внесені до 18 години останньої суботи перед днем голосування.
Дільнична виборча комісія при внесенні змін та уточнень до уточненого списку виборців невідкладно повідомляє відповідний орган ведення Державного реєстру виборців про включення виборця до списку виборців або виключення зі списку виборців.
У день голосування зміни до уточненого списку виборців не вносяться.
Відповідно до ч.6 ст. 33 Закону України «Про місцеві вибори», голова, заступник голови та секретар дільничної виборчої комісії в день голосування виправляють неточності та технічні описки в уточненому списку виборців - неправильне написання прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), дати народження, номера будинку, квартири місця проживання - у разі якщо, незважаючи на такі технічні описки, є зрозумілим, що до списку виборців включено саме того виборця, який прибув на виборчу дільницю для голосування. Таке виправлення засвідчується підписом голови або заступника голови чи секретаря дільничної виборчої комісії у графі "Примітки".
Підсумовуючи вищевказане, можна виділити таке, що згідно із положенням ч.3 ст.30 Закону України «Про місцеві вибори», виборець, який на день виборів перебуває за межами населеного пункту, в якому він проживає, участі у місцевих виборах не бере (окрім випадків, коли виборець, включений до списку виборців на спеціальній виборчій дільниці) та за його мотивованим зверненням, орган ведення Реєстру не змінить виборцю тимчасово (на час проведення виборів) місце голосування (виборчу дільницю) без зміни його виборчої адреси, як це було під час проведення виборів народних депутатів, оскільки на місцевих виборахположення ч. 3 ст. 7 Закону України "Про Державний реєстр виборців" не застосовується.
А військовослужбовці строкової служби, громадяни України, які проживають за кордоном, а також особи, визнані судом недієздатними, та громадяни України, які за вироком суду перебувають у місцях позбавлення волі, вважаються такими, що не належать до жодної територіальної громади та не мають права голосу на місцевих виборах.
Тому просимо Вас, заздалегідь потурбуватися та ознайомитися із попередніми списками виборців на виборчих дільницях та у разі виявлення якихось неправильностей звернутися із заявою до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців чи суду за місцем знаходження виборчої дільниці щодо уточнення попереднього списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися.